Foto op hout 'printen'

Even iets heel anders... 
Dit stond al even op mijn wensenlijstje:
een foto op hout 'printen'

Dus toen een juf op school mij vroeg 
om eens mee te denken over een afscheidskado
voor een andere juf,
kwam deze wens weer bovendrijven.

Na heel lang proberen, testen en oefenen 
durfde ik daadwerkelijk aan de slag te gaan
op een blankhouten dienblad 
dat de kinderen eerst samen 
een mooi kleurtje hadden gegeven:
De plek waar de foto komt lieten we open
en was dus blank hout.
De klassenfoto heb ik geprint 
op de printer = het kopieerapparaat op school
(dus met een toner, geen inktjet)
Let op: in spiegelbeeld !
Een flinke, egale laag acryl vernis mat (action)
op het hout gesmeerd.
Daarna met een plastic pasje goed glad
aangedrukt, zodat er geen bobbels meer onder zaten.
Dit mocht een nachtje drogen....
De volgende dag maakte ik het papier
helemaal nat met een sponsje.
Je ziet de foto al verschijnen door het papier...
De rest van het blad heb ik even afgedekt met plastic
omdat ik niet wilde dat het nat werd.
Want nu moet je best veel water gebruiken
om het papier van de foto af te rullen:
Gewoon heel voorzichtig met je vinger wrijven
maar vooral niet te hard drukken....
Je moet net zo lang doorgaan totdat je de inkt 
van de foto er net niet af wrijft....
Als je denkt dat het klaar is, laat de foto 
dan even opdrogen. Dan kun je goed zien 
of je al het papier goed hebt weggehaald.
Daarna heb ik de foto ingesmeerd 
met Creapodge (Action)
als een beschermlaagje
 En dan nog de laatste finishing touch:
Deco Varnish (Action)...vernis voor het hele blad,
inclusief de foto.
Dit is een hele mooie matte vernis!
Je ziet op de foto nog wat witte strepen...
dat is nog net niet helemaal opgedroogde vernis.
Maar: ik ben tevreden over het resultaat!

Geen opmerkingen: